איך נוצרים כאבי מפרקים?

כאשר אחד או יותר מהמרכיבים הנ"ל במפרק נפגע, תיפגע גם התנועה החלקה שלו. דבר זה ייצור תהליך דלקתי המלווה בכאב. לאט לאט יאבד הסחוס את גמישותו, חוזקו ויעילותו, מה שיגרום לפני השטח של המפרק לא להיות חלקים יותר. תופעה זו גורמת לתגובת שרשרת, כמו דלקת מפרקים כרונית, דלקות מקומיות, הצטברות נוזלים, ציסטות, איבוד האפקטיביות של הנוזל הסינוביאלי ועוד. תופעה זו קשורה אמנם בעיקר לגיל, אך היא עלולה להתפרץ גם אצל אנשים צעירים יותר בעלי נטיות גנטיות מסיומות, או כתוצאה מפעילות ספורטיבית לא מבוקרת.

כאבי המפרקים הנפוצים ביותר מקורם במפרקים אשר מופעל עליהם רוב הזמן כוח ומשקל, כמו מפרק הברך, עליו קיימת המעמסה הכבדה ביותר, ומפרק הירך. מפרקים נוספים שעלולים לסבול מכאבים או דלקות הם מפרק כף היד, מפרקי הידיים, מפרקי הקרסוליים, מפרקי הכתפיים ועמוד השדרה. לעתים עלולים להיפגע כמה מפרקים במקביל.

סיבות נוספות לכאב במפרקים הן מחלות הורמונליות, נטיות תורשתיות, נטיה לפריקת המפרק (נפוץ בעיקר בכתף), ועומס יתר. יש לציין כי נשים סובלות ממחלה זו יותר מגברים, בעיקר בגלל המבנה האנטומי שלהן.

כאבי מפרקים – דרכי הטיפול

לכאבי מפרקים יש מגוון דרכי טיפול. אך הטיפול הטוב ביותר הוא לרוב מניעתי.

למעט הגיל, שעליו אין לנו שליטה, או נטיה תורשתית-גנטית, נוכל למנוע ו/או לעכב את התופעה אם נימנע מעומס מיותר על המפרקים. לדוגמה – משקל יתר. אנשים הסובלים מעודף משקל נוטים לסבול מכאבי מפרקים באחוזים גבוהים פי כמה מבעלי משקל נורמטיבי. כמו כן, עדיף להימנע מעבודה פיזית המעמיסה משקל רב על המפרקים באפן יומיומי בצורה אינטנסיבית.

גם פעילות ספורטיבית "מתפרצת" עלולה לגרום לכאבי מפרקים, לפציעות, ולהתפתחות דלקות, למי שאיננו מורגל בפעילות ספורטיבית באופן שוטף (לדוגמה, מי שפעם בשבוע משחק כדורסל, אבל בשאר הימים לא עושה שום פעילות ספורטיבית אחרת).

כיום, עם התפתחות הטכנולוגיה הרפואית והגישות הניתוחיות הזעירות, ניתוח החלפת מפרקים בגישה הקדמית הוא דרך הטיפול היעילה ביותר לכאבי מפרקים. עם זאת, חשוב לציין כי לפני שמגיעים לטיפול ניתוחי, מומלץ לנסות את דרכי הטיפול השמרני, כמו תרופות, זריקות נוגדות דלקת וכאב וטיפולי פיזיותרפיה. במידה והטיפולים אינם עוזרים, ובוודאי אם יש החמרה בכאבים או בתנועתיות, מומלץ להיוועץ עם רופא מומחה ולקבל פרטים על האופציה הניתוחית.

בניתוח החלפת מפרקים מחליפים את המפרק הפגוע במפרק תותב, אשר משחזר את התנועתיות החלקה ומאפשר חזרה מהירה יחסית לשגרה יומיומית ואפילו לפעילות ספורטיבית. מידע נוסף על האופציות הניתוחיות – החלפת ברך מלאה או חצי ברך, והחלפת מפרק ירך – ראו בכתבות באתר ובסרטוני ההדרכה.