כיוון שלכל אדם יכולת סיבולת שונה לכאב, להלן מספר מצבים שבהם מומלץ לפנות אל רופא מפרקים מומחה:

• כאשר הכאב אינו חולף לאחר תקופה, ואף מתגבר.
  • כשמדובר בכאב בלתי נסבל, אשר פוגע בתפקוד היומיומי וגורם לחוסר יכולת לבצע פעולות פשוטות, כמו עליה במדרגות, ישיבה וקימה.
  • במקרים שבהם אל הכאבים מתלווים תסמינים נוספים, כמו חום או דלקת.
  • במקרים של פגיעות ספורט או תאונות דרכים. במקרים אלו יש לפנות מיד לבדיקות אורתופד באחד ממוקדי החירום של קופות חולים או חדר המיון.

במקרה של כאבי מפרקים מתמשכים, מומלץ מאוד לפנות לרופא המשפחה לצורך אבחון.
באבחון בדרך כלל נדרשת הפניה לצילום של האזור הכואב ולעתים גם לבדיקות דם, אולם במקרים שונים ייתכן ויהיה צורך בהפניה לאורתופד, רופא מפרקים מומחה, לקבלת אבחנה סופית של הגורם לכאבים ולהתאמת טיפול מתאים.

דרכי טיפול נפוצות בכאב:

קיימת דרכים מגוונות לטיפול בכאבי מפרקים – לכל כאב מותאם טיפול שונה בהתייחס למטופל. ישנם מקרים שבהם תינתן המלצה על שילוב בין כמה גישות לטיפול.

להלן הגישות השונות להתמודדות עם הכאב:

פיזיותרפיה – ידוע כי תנועת הגוף והשבת החיוניות לאיברים הכואבים מסייעות להפחתת עוצמת הכאב ולהפגתו. הפיזיותרפיה היא אחת הדרכים לעשות זאת והרופא יפנה אתכם לטיפול זה במידת הצורך.

טיפול אלטרנטיבי –  לסובלים מכאבים חזקים, מוצעות שיטות אלטרנטיביות כיום כגון דיקור סיני, עיסוי רפואי, שיאצו, דמיון מודרך וכדומה. טיפולים אלו נחשבים ליעילים מאוד בהתמודדות עם הכאב.

טיפול פסיכולוגי – כאב כרוני הקיים עקב הנזק המפרקי גורם לעתים לדיכאון, כך שטיפול על ידי פסיכולוג מוסמך עשוי לסייע במקרים אלו.

פרולותרפיה – גישה המשתמשת בזריקות שמסייעות בתהליך התחדשות הרקמות, מקטינות את חיכוך המפרקים ומפחיתות מעוצמת הכאב, ובכך מקצרות את תהליך ההחלמה. זוהי גישה שמתאימה בעיקר לטיפול בפציעות אורתופדיות.

תרופות – ישנם סוגים שונים של משככי כאבים ותרופות אנטי דלקתיות המהווים פתרון לכאבים ברמה קלה עד בינונית. חשוב לציין שטיפול בתרופות הינו טיפול נקודתי המטפל לרוב בסימפטומים ולא בבעיה עצמה.

הגישה הניתוחית – היתרון הגדול בגישה הניתוחית הוא שהיא מטפלת בשורש הבעיה. בגישה הניתוחית מסירים את המפרק הפגוע, ומשתילים במקומו מפרק מלאכותי. לאחר תקופת החלמה קצרה, אפשר לחזור לפעילות יומיומית באופן שוטף, ואף לפעילות ספורטיבית מתונה, כמו ריצה, רכיבה על אופניים, ריקוד ועוד. כיום, בעיקר לאור הפופולריות הגואה של הגישה הניתוחית הקדמית, הניתוחים להחלפת מפרקים הינם בטוחים, מהירים, ובעלי אחוזי הצלחה גבוהים במיוחד וכמעט ללא תופעות לוואי.

חשוב לזכור שבחירה בטיפול המתאים, תינתן לאחר ייעוץ עם הרופא והמלצתו הרפואית בלבד.